Hvad er integrativ neuropædagogik – og hvordan kan neuropædagogikken hjælpe os med at forstå det hele menneske? Hvordan skaber du de bedste forudsætninger for at understøtte livskvalitet og trivsel hos børn, unge og voksne med intellektuel funktionsnedsættelse? Hvordan påvirker og påvirkes du i din faglighed?
Hvad får du med dig fra modulet?
På dette modul introduceres du for hjernens opbygning, som er afgørende for at forstå menneskers udvikling, udfordringer og adfærd. Du introduceres også for IRIS-modellen (individualiseret, rehabiliterende, integrativ specialpædagogik), som giver dig en helhedsorienteret forståelsesramme for det enkelte menneskes liv. Samtidig kan den give dig bevidsthed om din egen rolle som fagprofessionel.
Målgruppe
Modulet er for dig, som i hverdagen arbejder med mennesker med intellektuel funktionsnedsættelse i forskellige grader (børn, unge og voksne). Modulet kan også være relevant, hvis du arbejder med mennesker med fx psykiske lidelser, erhvervet hjerneskade og demens.
Mål og færdigheder
Målet er at give dig indsigt i den integrative neuropædagogiske forståelsesramme i forhold til praksis, herunder din egen rolle i samspillet med borgeren, så du efterfølgende får nye perspektiver på egen praksis, og så det specialpædagogiske arbejde tilrettelægges ud fra nye faglige forståelser.
Du får færdigheder i at:
- Forklare hjernens opbygning og netværk
- Argumentere for integrativ neuropædagogik som en relationel og kontekstuel forståelse af adfærd og mønstre
- Bruge integrativ neuropædagogisk forståelse i egen hverdagspraksis
- Bruge forskellige relevante redskaber
Indhold
Dette modul giver dig:
- Viden om hjernens opbygning
- Viden om integrativ neuropædagogik som et redskab til forståelse af adfærd og mønstre
- Mulighed for at anvende integrativ neuropædagogisk forståelse i egen hverdagspraksis
- Forståelse for og bevidsthed om egen tilgangs betydning for borgers trivsel
Form
Undervisningsformen er dialogbaseret, hvor den præsenterede teori i videst muligt omfang relateres til din konkrete pædagogiske praksis.