Arbejder du med mennesker med autisme og intellektuel funktionsnedsættelse, der oplever verden omkring sig som usammenhængende, forvirrende og måske endda frustrerende?
Og mangler du pædagogiske redskaber til at støtte?
Hvad får du med dig fra modulet?
På dette modul får du en teoretisk og praksisnær viden om autisme og om, hvordan medinddragelse, selvstændighed og social læring i hverdagen støttes og styrkes i forhold til mennesker med autisme og intellektuel funktionsnedsættelse på forskellige niveauer.
Praksisfortælling
Peter er en ung mand med autisme. Peter har lidt talesprog. Personalet omkring Peter, oplever at Peter ofte reagerer med voldsom modstand ved aktivitetsskifte i løbet af dagen – selvom de fortæller ham, hvad han skal. Det er også svært at få Peter til at deltage i nye aktiviteter sammen med andre, selv når det er noget, han ellers rigtig godt kan lide. De ser, at Peter lynhurtigt trækker sig eller helt tydeligt afviser at være med. Personalet er bekymret for Peters trivsel og udvikling.
Målgruppe
Modulet er for dig, som i hverdagen arbejder inden for det specialpædagogiske område med mennesker med autisme og intellektuel funktionsnedsættelse i forskellige grader (børn, unge og voksne).
Mål og færdigheder
Målet med modulet er, at du efterfølgende kan anvende og udvikle pædagogiske redskaber og støttesystemer i forhold til at sikre borgerens medbestemmelse, selvstændighed og social læring.
Du får færdigheder i at:
- Anvende viden om pædagogiske redskaber og metoder
- Udvikle faglige perspektiver og pædagogiske tilgange ud fra en integrativ neuropædagogisk forståelse
- Udvikle og anvende støttesystemer i egen pædagogiske praksis
Indhold
Følgende emner behandles på modulet:
- Integrativ neuropædagogik
- Den diagnostiske forståelse af autisme/ASF
- Støttesystemer
- Sociale historier
- Udfordringer og barrierer
Form
Undervisningsformen er dialogbaseret, hvor den præsenterede teori i videst muligt omfang relateres til din konkrete pædagogiske praksis.